Drivremmar som är felvalda, utslitna eller uttöjda genererar vibration vid rempassagefrekvensen och dess över-toner. I ett system med två remskivor är vanligtvis den andra övertonen dominerande. Remmens grundfrekvens beräknas enligt följande:
FBF = πfD/L
FBF = Grundtonsfrekvensen
D = Remskivans diameter
L = Remskivans längd
f = Remskivan D´s varvtal (Hz)
Grundtonsfrekvensen är alltid lägre än 1X.
Excentriska remskivor genererar starka radiella 1X komponenter, särskilt i den riktning som är parallell med remmarna. (Med radiell menas riktningen från givaren till centrum av skivan.)
Felaktig uppriktning av en remskiva ger axiella vibrationer 1 x varvtalet samt axiella övertoner av remmens grundtonsfrekvens, FBF.
Om inte remmen har rätt anspänning uppstår stående-våg-vibrationer i remmen. Frekvensen kan variera inom ett stort område.
Vibrationskälla | Utmärkande frekvens | Dominerande riktning | Amplitud | Spektrum innehåll | Kommentar |
Slitna eller utsträckta remmar | multiplar på remfrekv.(B). 2xB vanligtvis starkast | radiell i linje med remmarna | kanpulsera oregelbundet, om 2xB ligger nära varvtalet på någon av skivorna | B är alltid mindre än 1X | |
Eccentriska och/eller obalanserade skivor | 1 X axel | radiell | konstant | Ofta förväxlad med obalans | |
Otillfredställande uppriktning av rem eller skiva | 1 X drivande | axiell | konstant | Kontrollera med stroboskop | |
Remresonans | varierad | radiell | kan vara oregelbunden | Remresonans relaterad till varvtalet | |
Otillfredställande remspänning | Kan producera remresonans. Kan öka slitaget på lager. |